اطلاعات تماس

محتوا، خون در جریان رگ‌های دنیای وب است.

در سال‌های اخیر، مخصوصا در شرایط بیماری همه گیر کرونا، بیشتر کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن  میروند. با توجه به رقابت شدید بین فروشگاه‌های اینترنتی، شما باید نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی داشته باشید که بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. برای ایجاد مزیت رقابتی برای کسب‌وکارتان، باید بتوانید کالا یا خدمات خودتان را به بهترین صورت معرفی کنید و از مزایا آن نسبت به سایر محصولات مشابه اطلاع رسانی کنید. برای جذب مخاطبان بیشتر شما باید بتوانید محتوای خوبی ارائه دهید تا آنها ترغیب به همکاری با شما شوند.

در این مقاله قصد داریم در مورد تولید محتوا و انواع محتوا برای افرادی که قصد آشنایی با این حوزه از دیجیتال مارکتینگ را دارند و بدنبال کسب درآمد از این طریق هستند صحبت کنیم.

  1. تولید محتوا چیست؟
  2. انواع محتواها:

    a)  محتوای متنی

    b) محتوای تصویری

    C) محتوای ویدئویی

    d) محتوای صوتی

  3. انواع مدل‌های کسب‌ درآمد از انتشار محتوا

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا، به معنی خلق متن‌ها، تصاویر، ویدئوها، پادکست‌های جذاب و خلاقانه به منظور جذب مخاطبین جدید و یا حفظ مخاطبین قبلی است.

در نوشتن محتوا، کیفیت مطالب ارائه شده از اهمیت زیادی برخوردار است. هنگام نوشتن یک محتوای خوب باید به این سوالات پاسخ دهیم:

 ۱- مخاطب هدف شما کیست؟

۲- با کفش مخاطبانتان راه بروید! خودتان را به جای مخاطبانتان قرار دهید و ببینید محتوای تولید شده شما قرار است چه دردی را از مخاطبان شما دوا کند؟

۳- محتوای تولید شده شما قرار است در چه پلتفرم و در چه قالبی منتشر شود؟

هرچقدر اطلاعات منتشر شده توسط شما ساده‌تر، پر مایه‌تر و دقیق‌تر باشد میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و به هدفتان نزدیک‌تر شوید.

بازاریابی محتوا چیست؟

به نحوه جمع‌آوری اطلاعات و استفاده از آنها بازاریابی محتوا میگوییم. یعنی کاری کنیم که مخاطبان محتوایی را که منتشر کرده‌اید، با لذت ببیند و بشنود و در نهایت از خدمات و یا محصولات شما استفاده کند و تبدیل به یک مشتری وفادار شود .

در بازاریابی محتوا باید شناخت کاملی از مشتریان بدست آورد. برای بازار هدفتان پرسونا طراحی کنید (یک فرد خیالی را در نظر بگیرید به عنوان الگویی از اکثریت مخاطبانتان لیست کاملی از مشخصات مثل سن ، شغل، علاقه مندی‌ها، تحصیلات، میزان درآمد، اهداف، نیازها و… را تهیه کنید. با شناخت روی مخاطبان می توان فهمید آنها چه چیزهایی را دوست دارند و به چه موضوعاتی علاقه مند هستند.

یک نمونه پرسونا

انواع محتواها:

۱- محتوای متنی:             

 یکی از مهم ترین و رایج‌ترین انواع محتوا، محتوای متنی است. به  معنی نوشتن مطالب حتی به اندازه یک جمله کوتاه؛ با هدف افزایش آگاهی مخاطب. معمولا از این گونه محتوا در وبلاگ‌‌ها، کتاب‌های الکترونیکی (e-book) استفاده میکنیم.

 ۲- محتوای تصویری:

امروزه یکی از مهم‌ترین انواع محتوای تولید شده ایجاد تصاویر خلاقانه، جذاب و باکیفیت است؛ که بتواند مخاطبان را جذب کند و تاثیر مثبت روی مخاطبان بگذارد. برای دسترسی راحت‌تر به تصاویر با کیفیت میتوانید از منابعی مثل  Canva ، Freepik  و  Pinterest هم استفاده کنید. و یا با استفاده از نرم افزار‌های Adobe photoshop و Illustrator می‌توانید عکس‌های منحصر به ‌فرد خودتان را خلق کنید.

۳- محتوای ویدئویی:

ویدئو ها به‌ دلیل ویژگی های بصری و سمعی، بسیار ساده، قابل فهم و ماندگارتر هستند. مخاطبان برای صرفه جویی دروقت ترجیح میدهند ویدئویی با زمان کوتاه‌تر تماشا کنند. محتواهای ویدئویی معمولا همراه با یک موسیقی پس زمینه بی‌کلام، رنگ‌های جالب توجه، استفاده از یک کاور مناسب ابتدای ویدئو و گاها با برانگیختن احساسات انسانی همراه است.محتواهای ویدئو میتوانند شامل : ویدئو‌ های زنده (live) که با افراد سرشناس کسب‌وکار خودتان مصاحبه و تبادل نظر کنید، ویدئوهای تبلیغاتی، قسمتی از پشت صحنه فعالیت‌ها و تلاش‌های افراد یک مجموعه و یا برگذاری ایونت ها باشد

۴- محتوای صوتی:

حتما شما هم جمله “فقط صدا است که ماندگار است” را شنیده‌اید. با انتشار پادکست ها وکتاب‌های صوتی و مورد توجه قرار گرفتن آنها توسط مخاطبین نباید از این نوع محتوا غافل شویم. مخاطبان شما می‌توانند در هر لحظه و هر مکانی از محتوای تولید شده شما بهره ببرند. از عوامل موثر در موفقیت و تاثیر گذاری هرچه بیشتر پادکست می‌توانیم از لحن کلام، استفاده از کلمات به صورت هوشمندانه و آگاهانه، صدای گرم و گیرای مجری نام ببریم.

برای تولید محتوا صوتی میتوانید از ساده‌ترین ابزار‌ها در تلفن همراه خودتان استفاده کنید، به عنوان مثال از ابزار‌هایی مثل: Easy Voice Recorder، Titanium Voice Recorder برای ضبط صوت استفاده کنید و یا نرم افزار‌ Cool Edit و Acoustica برای تدوین، میکس، حدف پارازیت‌ها و نوفه استفاده کنیم. بستر انتشار محتوای تولید شده ما مهم است. شما باید هر محتوا را متناسب با بستر انتشار آن منتشر کنید. به طور مثال یوتیوب و آپارات بیشتر ویدئو محور؛ لینکدین متن محور و معمولا در حوزه اشتغال است؛ اینستاگرام تصویر و ویدئو محور است. محتوای تولید شده شما باید نیاز مخاطبان هدف را رفع کند. اگر محتوای شما بی کیفیت و یا غیر مرتبط با نیاز مخاطبان باشد مخاطبان باهوش خود را از دست می‌دهید. به طور مثال شما یک خودرو ای طراحی و تولید کنید که توانایی نقل مکان نداشته باشد. شما با این دست آورد نمی‌توانید فروشی داشته باشید و کسب درآمد کنید.

انواع مدل‌های کسب درآمد از محتوای تولید شده

انواع مختلفی از مدل های درآمدی وجود دارند،در این لیست در حال تلاش برای فهرست کردن تمامی آن‌ها نیستیم و فقط به رایج‌ترین آنها می‌پردازیم.

۱-درآمد مبتنی بر تبلیغ :

 در این نوع از مدل های درآمدی، برای محصولات یا خدمات وبسایت یا خدمات دیگران محتوا تولید و منتشر میکنیم. اگر شرکت شما یک وب سایت یا شما یک شرکت مبتنی بر وب داشته باشید، گوگل AdSense یکی از رایج ترین ابزارهای تبلیغاتی است.

۲- مدل محصول رایگان با خدمات پولی :

در این مدل باید محصول خود را به صورت رایگان به مشتریان عرضه کنید، مشتریان بابت هزینه نصب، شخصی سازی و آموزش مایل به پرداخت هستند.

۳- مدل فریمیم (Freemium) :

در آن خدمات پایه ای شرکت رایگان است و کاربران باید برای درخواست های اضافی، پول پرداخت کنند. یکی از معروف‌ترین شرکت ها در استفاده از این مدل، LinkedIn است.           

مرور پایانی

محتوا، پادشاه بلامنازع دنیای وب است. فضای وب فارسی نیز تفاوتی با وب جهانی ندارد و اگر میخواهید سهمی از وب داشته باشید و کسب و کار خود را در فضای دیجیتال توسعه دهید، ناچارید به تولید محتوای مورد نیاز کاربر وب بپردازید. در این مقاله مدل های درآمدی از محتوا و انواع محتوا را بیان کردیم که شما می توانید با توجه به استراتژی کسب و کار خود، یکی از مدل ها و یا ترکیبی از آن را برگزینید. اما یادتان باشد که محتوا، خون در جریان رگ های دنیای وب است.

ممنون از حسن توجه شما

دیدگاه

  • Zohre

    تیر 29, 1400

    چقدر مفید و کاربردی بود، ممنون…

    پاسخ

ارسال یک نظر